Je kent het vast. Na een dag hard werken gevloerd thuiskomen, wegvloeiende energie zodra je plaatsneemt achter de computer of een enorme dip ergens halverwege de werkdag. Soms lijkt het wel alsof het er bij hoort. Toch is het mogelijk je gedurende de dag fitter en energieker te voelen en aan het eind van een werkdag niet afgepeigerd thuis te komen. Hoe? Hiervoor geef ik je in dit artikel 6 praktische tips.

Waarom word je zo moe van zitten?

Voordat ik de tips geef, eerst een korte uitleg. Want waarom wordt je van werken (achter een computer) eigenlijk zo moe? Het antwoord ligt niet helemaal in het feit dat werken vermoeit, of dat je van computeren vierkante ogen krijgt. Nee, er is nog iets anders aan de hand.


Als we achter ons bureau (en onze computer) zitten te werken, nemen we een statische houding aan. Hiermee belasten we ons lichaam ontzettend. Het gebeurt zelfs zonder dat je het in de gaten hebt. Je gaat op het puntje van je stoel zitten, of je zakt onderuit en je zit meer op je rug dan op je billen. Tel hierbij een verkeerde afstelling van je werkplek op en je hebt de perfecte voedingsbodem voor serieuze problemen als RSI of nek-, rug- en schouderklachten. Ook minder bekende klachten kunnen terug te voeren zijn op de manier waarop we werken. Voorbeelden hiervan zijn vermoeide benen, prikkende ogen, hoofdpijn en last van je ingewanden.


De volgende tips deze helpen je fitter en energieker te voelen en werken preventief tegen lichamelijke klachten. Je kunt ze meteen toepassen, dus ik zou zeggen: ga ervoor!


Tip 1: Sta elk uur even op

Het is beter voor je lichaam om elk uur even op te staan van je werkplek en te bewegen, dan 8 uur achter je computer te zitten en dan een uur te sporten.


Een handige manier om dit te implementeren zonder al teveel tijd te verliezen, is om je een vergaderingen of meetings niet zittend in een vergaderstoel door te brengen, maar bijvoorbeeld door een rondje om het pand of in de buurt te lopen en je gesprek op die manier te voeren.


Ook een mogelijkheid is om elke uur even een kop koffie of thee te halen. Dit betekent natuurlijk dat je opstaat en meeloopt als je collega vraagt of hij/zij een kop koffie voor je zal meenemen ;)


Wil je iets vragen aan een collega? Stuur dan geen mail, maar loop even naar diegene toe. Zelfs met slechts 5 minuten beweging per uur, zal je al een wereld van verschil merken!


Tip 2: Zit dynamisch, in plaats van statisch

De grootste belasting van ons lichaam is niet zitten, maar stilzitten. Op een fiets zitten is immers gezond!


Niet voor niets hebben moderne bureaustoelen een schommelmechanisme. Als je deze goed gebruikt, verklein je de kans op klachten aanzienlijk.


Dit betekent dat je de hoogte van je stoel goed dient in te stellen, waarbij de onderbenen ten opzichte van de bovenbenen in een hoek van 90° komen te staan. Tevens is het belangrijk het schommelmechanisme goed af te stellen, zodoende dat je in een zweefhouding komt. Je hebt de juiste houding gevonden als de stoel naar voren volgt op het moment je jouw armen naar voren beweegt. Beweeg je naar achteren (zelfs al als je je hand naar je oor doet om te telefoneren), dan zou de stoelen naar achteren moeten zakken.


Door dit bewegen gaat je bloedcirculatie omhoog, span en ontspan je spieren en verbrand je meer calorieën en suiker. Handig toch?


Tip 3: Houd staande meetings

Vergaderen gebeurt doorgaans zittend. En gedurende de vergadering zakken we onderuit en hangen in onze stoel. Probeer daarom eens staand te vergaderen. Dit is dynamisch en houd je lekker actief.


Aan de ene kant is dit omdat de meeting dan daadwerkelijk sneller afgelopen is. Aan de andere kant ontstaat dit ook omdat de tijd gevoelsmatig dan sneller voorbij gaat. Denk maar eens aan wanneer je staat de wachten op de bus, trein of vliegtuig. Dan heb je het vaak al na 10 minuten helemaal gehad, terwijl je tijdens een staand gesprek in de kroeg niet eens doorhebt hoe lang je al staat.


Zo is staand vergaderen niet alleen goed voor je energiepeil, het is ook nog eens efficiënt!


Tip 4: Werk eens een uurtje op een kniestoel of zadelkruk

Afwisseling van spijs doet eten. Dat geldt ook voor je zithouding. Afwisselen van houding werkt motiverend en is bovendien goed voor je lichaam. Ga daarom eens een uurtje op een beweeglijke kniestoel zitten. Hiermee beweegt het bovenlichaam te opzichte van het onderlichaam, wat de bloedcirculatie verhoogt en de spieren in de buik en onderrug versterkt. Of neem een zadelkruk, waarmee je bekken naar voren kantelt. Dit helpt met een mooie rechte houding van de rug.


Tip 5: Investeer in een voetbal- of tafeltennistafel (geen grap!)

Heb je wel eens uitgerekend wat iemand kost als hij ziek wordt? Dat zijn aanzienlijke bedragen die niet in verhouding staan tot de investering van een goede werkplek, of zelfs een spel waarmee mensen worden geactiveerd te bewegen. Bijvoorbeeld een voetbaltafel, een dartbord of een tafeltennistafel. Deze kunnen zomaar een hele goede investering zijn!


Tussen de werkzaamheden door even ontspannen houdt fit, helder en werkt motiverend. Daarbij is het goed voor het lichaam, doordat je het zitten onderbreekt. Het kan trouwens wel handig zijn om er spelregels over af te spreken, bijvoorbeeld over de maximale (en minimale!) spelduur ;)


Tip 6: Werk staand

Tegenwoordig wordt de zit/sta werkplek steeds betaalbaarder en als het budget het toelaat, is dit een hele goede investering die zich zelf absoluut terugverdient.


Gedurende de dag zittend werken combineren met staand werken, levert veel voordelen op. Als je staat, activeer je de grootste spieren van je lichaam: je bovenbeenspieren. Deze zijn erg belangrijk voor je bloedcirculatie en de verbranding van calorieën en suiker. Je verbrandt staand 4 keer zoveel calorieën dan zittend!

Kortom

Het moge duidelijk zijn: staan en bewegen (zelfs kleine bewegingen, ofwel microbewegen) is beter dan stilzitten. Van staan en (micro-)beweging krijg je energie, het verbrandt meer calorieën en suikers, het versterkt je spieren, verhoogt de concentratie, je bent productiever en je verkleint de kans op lichamelijke klachten aanzienlijk. Kortom: bewegen maakt fit! Dus kom in beweging en ervaar het zelf.